جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است

جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی که در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب کرده اما گاهی در برخی حوزه ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری کاماکس، میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار کرد: مالکیت فکری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسیله اقتصاد شکل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی که در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب کرده اما گاهی در برخی حوزه ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است.

این مقام مسیول خاطرنشان کرد: مالکیت فکری در سال های اخیر فقط به سمت اختراعات حرکت کرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینکه قانون مالکیت صنعتی هنوز بعد از 16 سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی رایت به قانون مالکیت صنعتی، روند کار به شدت کند شد و متاسفانه قانون کپی رایت نیز به طور کامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یک سری حوزه ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت های رقابتی جدی پیدا کردیم و این در حالی است که نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلکه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالکیت فکری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه کشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یک سری کنوانسیون ها هم شکل گرفته تا همگرایی را زیاد کنند و به همین دلیل برخی کشورها به کنوانسیون های بین المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینکه تقریباً همه کشورهای دنیا به کنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند کشور معدود به این کنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است که بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین نیز قوانین حقوق کپی رایت و مالکیت صنعتی را تغییر داده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است"، کلیک کنید.