پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

مهندسان ایرانی طی سال های گذشته با دور زدن ایتالیایی ها موفق به اخذ پروژه چندمنظوره اومااویا در کشور سریلانکا شدند، پروژه ای مهم و بزرگ که اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسد و چهره دیگری از نبوغ مهدسان ایرانی را به رخ می کشد.

به گزارش کاماکس، طرح چند منظوره اومااویا در جنوب شرقی سریلانکا و 200 کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد. این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «2 سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی هریک 60 مگاوات (در مجموع 120)» می شود.

اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه 145 میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در 5000 هکتار در مناطق پایین دست می شود. دو واحد نیروگاه زیرزمینی 60 مگاواتی در عمق 750 متری زمین مجموعا به ظرفیت 120 مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول 15.3 کیلومتر آب سدها را به نیروگاه منتقل می کند.

همچنین خط انتقال برق فشار قوی 132 کیلوولت به طول 22.7 کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می شود.

از مولفه های اصلی این طرح می توان به دو سد بتنی غلطکی و سازه های وابسته (سد پوهولپولا به ارتفاع 35 متر و حجم بتن 53، 000 متر مکعب و سد دایرابا به ارتفاع 50 متر و حجم بتن 97، 000 متر مکعب)، تونل ارتباطی بین مخازن دو سد (لینک تونل) به طول  3.87 کیلومتر بصورت حفاری انفجاری، تونل بلند آبرسان (هدریس) به طول 15.29 کیلومتر برای انتقال آب به نیروگاه بصورت حفاری مکانیزه،  شفت های ضربه گیر و قایم برای تامین فشار آب ورودی به نیروگاه حفاری به روش  Raise Boring، نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت 120مگاوات با دو توربین پلتون همراه با مغار ترانسفورمرهای نیروگاه وتونلهای دسترسی، تونل پایاب نیروگاه (Tailrace) به طول 3.6 کیلومتر به روش حفاری مکانیزه، سوییچ خانه همراه با 22.7 کیلومتر خط انتقال برق اشاره کرد.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

این پروژه یکی از بزرگترین  پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور بوده که پراکندگی  و متنوع بودن اجزای طرح آن را منحصر به فرد کرده چراکه طول خطی پروژه 24 کیلومتر و جاده ای بیش از 40 کیلومتر بوده و این طرح یکی از بلند ترین شفت های عمودی دنیا در نیروگاه های آبی به طول 618 متر (بدون دسترسی میانی) به قطر حفاری 3.2 متر است.

پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی 1000 تن بصورت معلق از بالا به پایین برای اولین بار در دنیا به ارتفاع 618 متر و قطر 2.2 متر و حفاری مکانیزه تونل بلند آبرسان با دو دستگاه TBM سپر دوبل (بدون دسترسی میانی) در شرایط بسیار سخت زمین شناسی با فشار آب بالا به طول 15300 متر این پروژه را تبدیل به یک پروژه خاص کرده است.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

تاریخ آغاز پروژه مارس 2010 میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس 2024 میلادی است، طبق جدول زمان بندی تاریخ سنکرون واحد اول 27 ژانویه 2024 و تاریخ سنکرون واحد دوم 29 مارس 2024 تعریف شده، همچنین تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز 5000 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک جز اهداف این پروژه است.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

اما از علل تاخیر در اجرای این پروژه می توان به تاخیرهای کارفرما در تحویل کل زمین مطابق قرارداد ظرف مدت 28 روز از آغاز قرارداد، محدودیتهای بانکی ناشی از تحریم ها، تاخیر کارفرما در پرداخت صورت وضعیتها مطابق قرارداد ظرف مدت  56 روز، تعلیق موقت پروژه و تاخیر ناشی از مسایل ناشناخته زمین شناسی در تونل بلند، اعمال قوانین و مقرارت سختگیرانه کشور سری لانکا در خصوص کنترل بیماری کویید 19، کمبود سیمان، آرماتور و بطور کلی اقلام، ابزارو تجهیزات مورد نیاز  پروژه در بازار سریلانکا و قطعی مکرر برق، کمبود گازوییل در کشور سریلانکا اشاره کرد.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

آنطور که اعلام شده این پروژه تا فروردین ماه امسال 99.75 درصد پیشرفت فیزیکی و 99.50 درصد پیشرفت مالی داشته است و نهایت در اردیبهشت امسال با حضورمقامات هر دو کشور افتتاح خواهد شد.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

70 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است

صادرات خدمات فنی مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته 600 میلیون دلار بوده همچنین هم اکنون 70 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است و اکنون ایران در عرصه های ملی و بین المللی پروژه های مختلفی در صنعت آب و برق در بیش از 20 کشور توسط جامعه 701 هزارنفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام دارد.

در کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ، 106 کشور عضو هستند و ایران نیز از سال 1374 به عضویت این کمیسیون درآمد و 23 کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده، همچنین ایران در کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی از سال 1347 عضو شده و در این زمینه حدود 10 کمیته استانی در کشور فعال شده است؛ در این کمیسیون 78 کشور عضو هستند و سالانه ده ها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی حاصل کار بین صنعت و دانشگاه در نشریات عرصه بین الملل مختلف به چاپ می رسد.

ظرفیت صادرات سازه های فنی مهندسی سالانه 3.5 میلیارد دلار است و این نشان می دهد که ایران در حوزه فنی مهندسی صنعت آب و برق حرف زیادی برای گفتن دارد و باتوجه به اقدامات دولت سیزدهم در توسعه روابط بین الملل می توان نسبت به درخشش هرچه بیشتر ایران در این حوزه امیدوار بود.

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو

پایان خبر کاماکس

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پرچم ایران در سریلانکا بالا رفت + ویدیو"، کلیک کنید.