کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری

تعریف اختلال یادگیری چیست؟

به اختصار LD یا همان اختلالات یادگیری به مجموعه ای از ناتوانی های عصبی و زیست شناختی گفته می شود که بر پارامترهای مهارتی و پایه فرد به خصوص تحصیلی (مثل خواندن، نوشتن و ریاضیات) اثر می گذارد. لباس پلیس کودک باید از جنس ها و موادی ساخته شود که از نظر رنگ و بافت، با محیط هماهنگی لازم را داشته باشد . البته این مهارت های مورد انتظار باید متناسب با سن، آموزش و هوش فرد باشد. چرا در تعریف اختلال یادگیری، واژه ناتوانی عصبی ذکر شده است؟سیستم عصبی انسان در هر لحظه اطلاعاتی را از محیط دریافت می کند. این اطلاعات می تواند انواعی از محرک ها همانند بو، تصویر و صوت باشد.

کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری

اطلاعات دریافت شده باید در مغز که جزء مهم سیستم عصبی است، پردازش شود و بعد با توجه به نتیجه این پردازش، فرمان مناسبی برای پاسخ به محرک ارسال شود. در ناتوانی یادگیری، فرآیند پردازش دچار مشکل شده است. پس طبیعتاً انتظار خروجی و رفتار مناسبی نداریم. فرآیند پردازش به چه شکل عمل می کند؟ فرآیند پردازش شامل 3 مرحله مهم می باشد که به طور کل باید یکپارچه شود که پاسخ درستی از سمت مغز ارسال شود. مرحله اول: توالی اطلاعات که در این مرحله باید اطلاعات به درستی سرجای خود قرار بگیرند. در رویدادهایی که پشت سرهم اتفاق می افتند، این مرحله اهمیت بالایی دارد که کدام اتفاق قبل از دیگری افتاده است؟ یا کدام عدد قبل از دیگری قرار دارد؟

مرحله دوم: معناسازی. مغز برای حفظ اطلاعات ورودی باید برای آن معنایی پیدا کند. مرحله سوم: سازماندهی اطلاعات که در این مرحله اطلاعات دریافت شده با توجه به شرایط در یک شکل و قالب معنادار قرار می گیرد و در نهایت یکپارچه می شود. اختلال یادگیری بر کدام مهارت ها اثر می گذارد؟ به طور کلی این اختلال، خواندن و نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن و درک عمومی و خاص را تحت تاثیر قرار می دهد که با افزایش سن به احتمال زیاد فرد را در تمامی جنبه های زندگی حتی مراقبت از خود دچار مشکل می کند. اما باید دقت کنیم که کودک بیش فعال مشکلی در پردازش اطلاعات و یادگیری ندارد فقط از توجه کافی برخوردار نیست.

هرچند این اختلال می تواند با سایر اختلال ها مثل عقب ماندگی ذهنی همراه شوند اما کودکانی که تنها مبتلا به این اختلال هستند، فقط در برخی مهارت ها دچار مشکل می شوند اما از هوش نرمال و طبیعی برخوردار هستند. همانند کودکی که هوش 120 دارد ولی در خواندن یک متن با چالش روبرو است. یکی از دلایلی که والدین اختلال یادگیری و را به یکدیگر شبیه می دانند، عملکرد نامطلوب کودک در هر دو اختلال است؛ در واقع عملکردهای اجرایی که عملکردهای کلی یک انسان است، در بیش فعالی درگیر است اما در تعریف اختلال یادگیری گفتیم که برخلاف بیش فعالی حتی اگر فرد زمان کافی را مثلاً برای درک متن یا صوتی اختصاص دهد به درک و پردازش لازم و کافی نمی رسد.

آیا کودکانی که مبتلا به اختلال یادگیری هستند، کودکان کم هوشی به حساب می آیند؟اما امروزه طبق به روزترین اطلاعات (DSM-5)، تقسیم بندی های سابق انواع اختلال یادگیری، در یک عنوان جمع شده و نام «اختلال یادگیری ویژه» را به خود اختصاص داده است. اختلال یادگیری ویژه شامل آسیب در خواندن، آسیب در نوشتن و آسیب در ریاضی است. یکی از مهم ترین مشخصه های اختلال یادگیری ویژه است که در اغلب کودکانی که دچار اختلال یادگیری ویژه هستند، وجود دارد. کودک نمی تواند ارتباط بین صدا، حرف ها و کلمات را درک کند. در واقع قسمت های پردازش زبان در مغز آسیب دیده است.

اگر کودک شما در مدت زمانی طولانی و به طور دایم کلمات و حروف و ارتباط آن ها را تشخیص نمی دهد یا خیلی آهسته متنی را می خواند یا درکی از متن ندارد باید از نظر نارساخوانی مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای این کار به گفتاردرمانی مراجعه کنید. وجود این مشخصه از اختلالات یادگیری ویژه، زمانی به کودک اطلاق می شود که در نوشتن دچار مشکلاتی باشد. مثلاً دست خط بد و ناخوانایی دارد یا شنیده ها را نمی تواند روی کاغذ بیاورد یا غلط های املایی زیادی دارد. استفاده از الگوها و طرح هایی که قابلیت پنهان شدن ماموران را در محیط های مختلف فراهم کنند، در طراحی لباس پلیس نیروی انتظامی بسیار مهم است . وقتی کودک از پس محاسبات ساده ریاضی برنیاید یا در درک اعداد، علایم و ارتباط آن ها دچار مشکل شود یا نتواند از اصول و مفاهیم ریاضی استفاده کند، احتمالاً این مشخصه از اختلال یادگیری ویژه را دارد.

البته کودک باید در دروس دیگر که نیاز به محاسبات ندارد، عملکرد قابل قبولی داشته باشد. این اختلال معمولاً دیرتر از سایر اختلال ها تشخیص داده می شود. چون به نظر بیشتر مردم ریاضی درس سختی است و طبیعی است اگر کودکی در این درس نمرات پایینی داشته باشد! توجه داشته باشیم ناتوانی در گفتن زمان یا محاسبه پول نیز در این دسته قرار می گیرد. مشکلاتی که میتواند بر اختلال یادگیری ویژه اثرگذار باشد: مشکلات پردازش بینایی و شنوایی: ما بیشترین اطلاعات محیطی را از طریق چشم و گوش دریافت می کنیم. پس اشکال در پردازش محرکات این دو باعث بروز اختلالات یادگیری می شود.

ما باید بتوانیم به خوبی بشنویم و اطلاعات را پردازش کنیم یا تفاوت ها را در یک تصویر درک کنیم یا معنای عمق را متوجه بشویم. اختلال در پردازش شنوایی در پسران رایج تر است. به دلیل اهمیت بینایی و تاثیری که در تمامی مهارت های حرکتی ظریف و درشت دارد، مشکلات پردازش بینایی را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد: 1. ناتوانی در تشخیص اشیا از طریق بینایی 2. ناتوانی در به یادآوردن و تشخیص رنگ های محیط 3.ناتوانی در تشخیص سایز و وزن اشیا 4.عدم توانایی در تشخیص چهره افراد آشنا  5.ناتوانی در درک کلیت یک شی. در اختلال حرکتی کودک در هماهنگی چشم و دست مشکل دارد. مثلاً نمی تواند دکمه لباس خود را ببندد یا کاغذی را طبق الگویی برش دهد.

به طور کلی وقتی کودک در هماهنگی و حرکت چه حرکات ظریف مثل گرفتن مدادی در دست و چه درشت مثل پرتاب یک توپ دچار ناتوانی باشد. از آن جایی که زبان یکی از ابزارهای ما برای بیان، ارتباط گرفتن و پاسخ دادن است، ناتوانی در درک و گفتار نیز می تواند بر یادگیری اثرگذار باشد. مثلاً فرد متوجه شوخی های دیگران نمی شود یا فرد نمی تواند آن چه را شنیده یا خوانده بازگو کند یا به روانی صحبت کند. تعدادی از روش های ارزیابی که در کلینیک حامی انجام می شود: بررسی تاریخچه رشدی کودک. برای مثال: در چه سنی حرف زدن را شروع کرد؟ در چه سنی مهارت های حرکتی ظریف خود را به دست آورد؟ و …

  1. انجام ارزیابی برای افتراق از ناتوانی ذهنی
  2. آزمون یکپارچگی حسی
  3. آزمون پیشرفت تحصیلی
  4. آزمون زبانی

در پاسخ به این سوال باید گفت تا حدودی بله! با توجه به شرایط فرد از جمله سن، مراحل رشدی، شدت اختلال و … می توان این ناتوانی را درمان و یا تا حد زیادی جبران یا مدیریت کرد. درمان اختلال یادگیری همانند سایر اختلالات، درمان ساده ای نخواهد بود و نیاز به تشخیص دقیق و کامل انواع اختلال یادگیری، شدت آن و بررسی شرایط فردی دارد. برخی از درمان ها عبارت اند از: بعد از دانستن تعریف اختلال یادگیری و انواع اختلال یادگیری، آشنایی با روش های ارزیابی از اهمیت زیادی برخوردار است. این اختلال باید از سایر اختلال ها متمایز شود و کودک یا بزرگسال باید به درستی ارزیابی شود که بهترین نوع درمانی که متناسب با شرایط فرد است، انجام بگیرد.

از سری داروهایی که برای اختلال یادگیری استفاده می شود، داروهای ضدروانپریشی، ضدافسردگی و بنزودیازپین ها مثل ریتالین، متیل فنیدات و … است. این داروها با توجه به شرایط فرد تجویز می شود و برای همه کاربرد ندارند. یکی از بزرگترین مشکلات این روش درمان، عوارضی است که این داروها در کوتاه مدت یا بلندمدت بر جای می گذارد. از عوارض این داروها می توان به پرخاشگری، بیقراری، خواب آلودگی و رفتارهای آسیب زا اشاره کرد. کاردرمانی با تاکید بر داشتن یک زندگی مستقل به افراد دارای اختلال یادگیری برای سازگاری با محیط زندگی کمک های زیادی می کند. بازی درمانی در بهبود مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان تاثیر بسزایی دارد.

چند روش کاردرمانی برای اختلالات یادگیری شامل موارد زیر می شود: برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید. برای کودکانی که مشکل پردازش بینایی یا مشکل دیسپراکسیا دارند، اتاق تاریک یکی از جذاب ترین پیشنهادهای کاردرمانی است. کاردرمانگران کلینیک حامی با استفاده از مدالیته های حسی و امکانات موجود در کلینیک سبب بهبود سرعت پردازش بینایی، هماهنگی چشم و دست، بهبود ادراکات بینایی مثل تشخیص وزن و سایز و … می شوند. در این روش کاردرمانگران  با تغییر الگوهای رفتاری و فکری همانند تحلیل فرآیند یادگیری، تعیین اهداف و … باعث می شود که افراد عملکرد بهتری را تجربه کنند.

وقتی آموزش و تمرین دادن کودک در قالب بازی انجام بگیرد، انگیزه و میزان مشارکت کودک نیز افزایش پیدا می کند. برای تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی نیز می توان از بازی استفاده کرد.  لباس سرباز راهنمایی و رانندگی باید دارای ویژگی های مختلفی باشد که از تشخیص آنها توسط دشمنان جلوگیری کند . در کلینیک حامی مهارت های مربوط به زندگی اجتماعی در قالب فعالیت های موردعلاقه فرد به او آموزش داده می شود و به این شکل بخشی از مشکلاتی که با این اختلال همراه است، برطرف می شود. برای شرکت در جلسات بازی گروهی با شماره های کلینیک در تماس باشید. توجه نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

در تعریف اختلال یادگیری گفتیم که ناتوانی یادگیری به میزان زیادی با پردازش و درک اطلاعات ارتباط دارد. به طور کل افراد بزرگسالی که در یادگیری دچار مشکل هستند به احتمال زیاد در کودکی برای آن ها هیچ کدام از انواع اختلال یادگیری تشخیص داده نشده و اقدامات لازم برای جبران یا بهبود شرایط زندگی این افراد انجام نشده است اما در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ناتوانی یادگیری در سنین بزرگسالی بروز پیدا کند، باید پاسخ داد بله. ضربه های مغزی وارد شده یا برخی بیماری های عصبی می توانند یادگیری فرد را دچار مشکل کنند. همانند فرد بزرگسالی که به دلیل ضربه ای که به سر و مغزش بر اثر تصادف وارد شده است، در گفتار یا در تشخیص رنگ ها و اشیا با اشکال زیادی روبرو است.

بهترین مرکز کاردرمانی اختلالات یادگیری

کودکان با تشخیص اختلال یادگیری از کار درمانی بهترین بهره را می برند. دکتر متخصص کاردرمانی در مرکز مراجعین را از نظر مهارتهای ادراک بینایی، توجه و تمرکز و مهارت های حرکتی ریز و درشت بررسی می کند. هدف از کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری بهبود مشارکت کودک در محیط خانه و مدرسه و ارتقاء مهارت های تحصیلی می باشد. شما می توانید از طریق شماره های درج شده روی سایت با تماس حاصل فرمایید. پس از طی کردن مراحل رشدی در جنبه های فیزیکی و شناختی، درمان اختلال یادگیری بسیار سخت خواهد شد. به همین دلیل استفاده از روش های تطبیقی برای افراد بزرگسال بسیار سودمند وکارآمد است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری"، کلیک کنید.