مردم کلاهبرداران اینترنتی را به پلیس بسپارند و خودشان شخصاً اقدام نکنند
سردار معظمی گودرزی در گفتوگو با کاماکس:
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: برای سلامت خود مردم و اینکه گرفتار شرایط پیچیده با کلاهبردارهای بعضاً حرفهای و خلافکارها نشوند، به آنها توصیه میکنیم با طرح شکایت، این افراد را به پلیس و قانون واگذار کنند و خودشان شخصا اقدام نکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کاماکس، این روزها بسترهای مختلف فضای مجازی، مثل شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای ارتباطی به یکی از محلهایی تبدیل شده که بعضاً اعمال خلاف قانون ریز و درشت مختلفی در آن رخ میدهد. از خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی گرفته تا جرایم سنگینتر مثل جعل اسناد رسمی، فروش لوازم بزرگسالان و فروش اسلحه.
اگر کسی مدت زمان زیادی را در روز در شبکههای اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام یا فیس بوک و نرمافزارهایی مثل تلگرام سپری کند، قطعا با مواردی اینچنینی مواجه میشود، کانالها یا صفحههایی که بعضاً به صورت روزانه مطالب مرتبط با کسب و کار خلاف قانونشان را منتشر میکنند و اینطور به نظر میرسد که بدون هیچ مشکل خاصی به فعالیت ادامه میدهند.
البته ذکر این مسئله واجب است که بسیاری از این خلافکارهای اینترنتی، کلاهبردار هم هستند، یعنی خدمات یا وسایلی غیرقانونی که با قیمتهای گزاف برای فروش گذاشتند را حتی به مشتریان خود هم تحویل نمیدهند و پس از دریافت پول از خریداران، خیلی راحت دیگر پاسخی به مشتریان نمیدهند و از آنجایی که مطمئن هستند این افراد از آنها شکایتی نمیکنند (چون کار خودشان هم غیرقانونی است) خیلی راحت به مسیر خود ادامه میدهند روزانه دهها نفر را تلکه میکنند.
کمتر پیش میآید که کسی با پلیس تماس بگیرد و بگوید به عنوان مثال، قصد خرید مشروبات الکلی از یک صفحه اینستاگرامی را داشتم، ولی طرف پول من را گرفت و محصول را به من تحویل نداد! یا فردی به پلیس فتا مراجعه کند و بگوید کسی که قرار بود برایش مدرک دیپلم تقلبی جعل کند، مدرک نامعتبر به او داده است! در چنین وضعیتی راه برای خلافکارها هموار است و آنها، چون میدانند مالباخته برای گرفتار نشدن خود در چنگ قانون دست به هیچ اقدامی نمیزند، خیلی راحت یکی پس از دیگری سر مخاطبان خود کلاههای گشاد میگذارند و بعضا پولهای واریزی از افرادی که آنها را فریب دادند را نیز به عنوان رضایت مشتری در صفحات خود منتشر میکنند.
در چنین شرایطی پلیس فتا به عنوان مرجعی که قرار است تمام این موارد را رسیدگی کند جایگاه ویژهای دارد، پلیسی تخصصی که با گسترش فضای مجازی کار آنها نیز ابعاد بزرگتری به خود گرفته است. اما پلیس فتا چقدر از این کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرامی با خبر است؟ چه تعداد از آنها زیر چتر اطلاعاتی فتا هستند؟ مردم باید در این خصوص با پلیس همکاری کنند، یا مالباختهها چطور حقشان را از این خلافکارهای مجازی بگیرند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسشها با سردار داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفتوگو کردیم.
رصد شبانهروزی پلیس فتا
سردار معظمی گودرزی در پاسخ به خبرنگار کاماکس در رابطه با پایش این کانالها و صفحات غیرقانونی در فضای مجازی توضیح داد: همانطور که سایر پلیسهای ما یگانهای گشتی دارند، پلیس فتا هم گشتزنی در فضای مجازی را دارد و ما به صورت شبانه روزی آنجا را رصد میکنیم و براساس شرح وظایفی که داریم با موارد غیرقانونی برخورد میکنیم.
وی افزود: اگر بحث جعل و کلاهبرداری باشد که مرتبط با جرایم همکاران ما در پلیس آگاهی باشد، پس از مستندسازی به این عزیزان اعلام میکنیم. موضوع قاچاق کالا را به همکارانمان در پلیس امنیت اقتصادی، سلاح و مهمات را به پلیس سازمان اطلاعات و مواد مخدر را با کارگروههای مشترکی که به همکارانمان در پلیس مبارزه با مواد مخدر اطلاع میدهیم تا پیگیری کنند.
رئیس پلیس فتا پایتخت در رابطه به این قبیل صفحات که از مردم کلاهبرداری میکنند گفت: برخی از جرایم رخ داده در فضای مجازی در دسته کلاهبرداری و موضوعات اینچنینی هستند که نیاز به شاکی خصوصی دارند. اگر فردی مورد کلاهبرداری قرار گرفت، به پلیس فتا مراجعه کند و در آن زمان ما حتما پیگیری میکنیم. جدا از کانالهایی که اجناس خدمات غیرقانونی انجام میدهند، بعضی از کانالها خدماتی را در ظاهر ارائه میدهند یا کالایی را در معرض فروش گذاشتند که بالذاته کار آنها جرم نیست، اما مشخص میشود هزینه فروش محصول را از مشتریان میگیرند و محصولی ارائه نمیدهند. در این شرایط حتما باید مالباخته در فرایندی قرار بگیرد که از فرد کلاهبردار در مقام شاکی، شکایت کند تا همکاران ما پیگیری کنند. موارد غیرقانونی که شبکههای اجتماعی رخ میدهد هم در شرح وظایف خودمان است که اقدامات مربوط به آنها را انجام میدهیم.
شاکی خصوصی، راه گیر انداختن کلاهبرداران
سردار گودرزی در رابطه با افرادی که گرفتار کلاهبرداران اینترنتی میشوند گفت: اگر شهروندی مورد کلاهبرداری قرار گرفت، میتواند با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد و اعلام کند، یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرد که این هم برای اعلام است، منتها برای پیگیری پروندههای کلاهبرداری، چون نیاز است یک سری فرایندهای قضایی و پلیسی طی شود، میتوانند مراجعه حضوری داشته باشند. اگر به پلیس فتا مراجعه کنند، مرکز فوریتهای سایبری ما به صورت ۲۴ ساعته و حضوراً پاسخگو است و جدا از آن همه میتوانند به دفاتر مرجع قضایی هم برای ثبت شکایت مراجعه کنند و قطعا کار مردم در اسرع وقت عملیاتی میشود.
برخی از مردم، چون اقدام به خرید اجناس غیرقانونی میکنند و مورد کلاهبرداری قرار میگیرند، ممکن است بدون کمک خواستن از پلیس، خودشان شخصا به دنبال تسویه حساب با کلاهبرداران بروند که این مسئله معملاً نتایج جبران ناپذیری به همراه داشته. رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در پایان سخنانش در این خصوص عنوان کرد: به هیچ وجه توصیه نمیکنیم مردم خودشان کاری را جلو ببرند و همواره در موارد اینچنینی بهتر است پلیس را در جریان قرار دهند، چون اولا با ابعاد جرم آشنایی ندارند و ثانیاً ممکن است فرد کلاهبردار دهها فقره کلابرداری دیگر هم انجام داده باشد و آمادگی برخورد با چنینی شرایطی را داشته باشد. یعنی برای سلامت خود مردم و اینکه گرفتار شرایط پیچیده با کلاهبردارهای بعضاً حرفهای و خلافکارها نشوند، به آنها توصیه میکنیم با طرح شکایت این افراد را به پلیس و قانون واگذار کنند و خودشان شخصاً اقدام نکنند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مردم کلاهبرداران اینترنتی را به پلیس بسپارند و خودشان شخصاً اقدام نکنند" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مردم کلاهبرداران اینترنتی را به پلیس بسپارند و خودشان شخصاً اقدام نکنند"، کلیک کنید.